مالک و سرمایه گذاران فیلم آهواین فیلم یکی از فیلم های مشترک با چند سرمایه گذار و مالک درصدی است که از آن ها می توان به موسسه فرهنگی امید اخباراتی، اکبر هادی زاده، قصیده گلمکانی و امیر حسین نوروزبیگی اشاره کرد. آهو یکی از سرمایه گذاری های موسسه فرهنگی امید در حوزه سینماست و این موسسه به عنوان مالک و سرمایه گذار صد درصدی فیلم بی همه چیز و فیلم برادران لیلا نیز مطرح است. موسسه فرهنگی امید اخباراتی به عنوان مجری و حامی طرح های فرهنگی-هنری در کشور فعالیت های گسترده ای در کارنامه خود دارد که علاوه بر سینما در حوزه نشر با انتشارات عطامید، تولید محتوای پویانمایی با استانداردهای بین المللی با ظرفیت شرکت پویانمایی سپهرامید اخباراتی و… نیز فعال است.
بازیگران و عوامل فیلم
رضا کیانیان، علی مصفا، سپیده آرمان، حامد کمیلی، رضا یزدانی، سهیلا رضوی و محمد طاها جمشیدی بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کردهاند. در این فیلم از صدای نوید محمد زاده نیز استفاده شده است.
از دیگر عوامل این فیلم می توان به مدیر فیلمبرداری: علیرضا زریندست، آهنگساز: فردین خلعتبری ، طراح صحنه: سعید آهنگرانی ، تدوینگر: عماد خدابخش، طراح لباس: ثنا نوروزبیگی، مدیر صدابرداری: بابک اخوان، طراح صدا: علیرضا علویان ، طراح چهرپردازی: محسن دارسنج، جلوههای ویژه بصری: امیر مهران، جلوه های ویژه میدانی: آرش آقا بیک، مدیر تولید: مجید بابایی، جانشین تولید: آرش نجفی، جانشین تهیه کننده: اکبر هادی زاده، مشاور تهیه کننده: فاطمه قدیری نژادیان، دستیار اول و برنامه ریز: عادل معصومیان، مجری طرح: قصیده گلمکانی و… اشاره کرد.
هوشنگ گلمکانی (متولد ۳ اردیبهشت ۱۳۳۳ در گرگان) منتقد، روزنامهنگار، مترجم و کارگردان سینما است. مستند گنگ خوابدیده ساخته اوست. او فارغالتحصیل رشته سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران است. وی همچنین به عنوان یکی از هیئت داوران چند جشنواره معتبر شرکت داشته است.
نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم آهو
مصطفی جلالیفخر | از اول با خودم قرار گذاشتم فیلم را جوری ببینم و نقد کنم که گویا اصلا سازندهاش را نمیشناسم و جایگاه تاریخیاش در مطبوعات سینمایی را نادیده بگیرم و حتی فراموش کنم که بیش از سه دهه در مجلهای که او سردبیرش بوده نقد نوشتهام… وقتی فیلم را بالاخره دیدم، با پیشفرضی منفی و انتظار تماشای یک فیلم بد رفتم. اما وقتی تمام شد، با سختگیرانهترین نگاه هم به نظرم فیلم ضعیفی نیامد و به قول مرحوم کاوسی، «آهو» «در چند قدمی یک فیلم خوب» است.
آنتونیا شرکا | حضور فیلمها و سینمای مورد علاقۀ گلمکانی فقط به نشان دادن تصاویری از آنها (آبی، زیر درختان زیتون) یا بازگویی دیالوگهایشان (دربارۀ الی) یا شنیدن بخشی از صدایش (پاریس تگزاس) خلاصه نمیشود؛ بازنمایی تنهایی آدمها در پسزمینۀ ساختمانها و استفاده از معماری برای القای ازخودبیگانگی آنها (آنتونیونی) و همچنین پرداخت رویاهایی که آدمها را از لابهلای ملحفههای پهن روی بند، نشان میدهد و نمیدهد (فلینی) نیز ارجاعات سینمایی الهامبخش او هستند که برای کسانیکه آن فیلمها را هم ندیده باشند، مزاحم نیستند.
محسن بیگآقا | با توجه به ارجاعهای خاطرهانگیز و حس و حال موجود، «آهو» از آن دست فیلمهاست که نگارنده دوست دارد در کنار فیلمهای دوستداشتنی همکار دیگرمان صفی یزدانیان در یک قفسه در خانه نگهدارد و بارها به تماشایش بنشیند. با اینحال، امیدوارم هوشنگ گلمکانی دچار عارضه «اولین فیلم- بهترین فیلم» در سینمای ایران نشود و اگر کار طاقتفرسای مجله بگذارد، باز هم فیلم خوب بسازد.
نیما عباسپور | «آهو» در اصل حاصل عاشقانههای پرویز دوایی است. هوشنگ گلمکانی که همواره ستایشگر دوایی و آثار اوست در «آهو» به بهترین شکل ممکن به نویسنده مورد علاقهاش ادای دین میکند و تاثیر او را بر خود در لحظه به لحظه فیلمش منعکس میکند. «آهو» شعری است تصویری الهام گرفته از آثار پرویز دوایی که خالق آن صادقانه این تاثیرپذیری را ابراز میکند، درست خلاف روحیهای که در بیشتر فیلمسازان ما غالب است و همواره سعی در پنهان کردن منبع الهام و تاثیر خود دارند.
محمد محمدیان | در نمایی حذفشده از اواخر فیلم مرد تنهایی را که خود فیلمساز است در حال نشانی دادن به فرهاد و بعد صبر کردنش را میبینیم که با نگرانی مسیری را نگاه میکند که آیا فرهاد را به مقصود میرساند یا نه. این نمای زیبا و پرمعنا نمیدانم چرا حذف شده و کاش در نسخه اکران آنلاین به فیلم برگردد.
حرفهای کارگردان و بازیگر
هوشنگ گلمکانی | من از نوجوانی دوست داشتم فیلمی در این حال و هوا بسازم. این آرزو و حسرت با من ماند تا کشف نوشتههای غیرسینمایی پرویز دوایی با اولین کتابش «باغ» در سال ۱۳۶۰ که از آن پس اسیرش شدم و این عشق و پیوند با کتابهای بعدی دوایی تقویت شد و میل به ساختن آن فیلم را هم تقویت کرد. ده، پانزده سال پیش که کتاب «پروانهها در برف میرقصند» نوشته نازنین جودت را خواندم، احساس کردم داستان مناسبی برای همچو فیلمی است. آن موقع خودم قصد ساختن فیلم نداشتم و آن را به چند نفر از دوستان فیلمسازم پیشنهاد کردم، اما نظر هیچ کدام را جلب نکرد. پس از شروع دوران کرونا، ناگهان تصمیم گرفتم خودم آن را بسازم، چون فکر کردم شاید فردا و آیندهای در کار نباشد و حسرت به دل از دنیا بروم.
«فیلم آهو» درامی رئالیستی نیست. ظاهرش رئالیستی است، اما منطقش رئالیستی نیست. یک جهان تقریبا تجریدی است برای روایت همان مفهوم جستوجوی ناکام ابدی در طلب مهر. نشانهای از مسائل روز اجتماعی در آن نیست. بیزمان و بیمکان است. اصلا به نظرم در شرایط کنونی جامعه، زندگی دختری جوان، تنها در خانهای پرت، امکانپذیر نیست. نشانی از مامور و قانون نیست. ظاهر قضیه و خانه و بازار و مکانها، آشناست و واقعی به نظر میرسد، اما خیلی مینیمال و استیلیزه، در خدمت همان مفهوم کلی است، نه برای نمایش مناسبات اجتماعی روزگار ما.
سپیده آرمان | علاقه من به بازیگری به سالهای کودکی و نوجوانی برمیگردد. همان زمانی که در گروههای تئاتری مدرسه شرکت میکردند و همیشه پای ثابت فعالیتهای فوق برنامه مدرسه بودم. در سالهای دانشگاه زمانی که در رشته علوم اجتماعی در دانشگاه تهران تحصیل میکردم، علاقهام به بازیگری من را از دانشکده علوم اجتماعی به پردیس هنرهای زیبا میکشاند و در همان سالها بود که دورههای بازیگری را که جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران برگزار میکرد گذراندم و در اجراهای دانشجویی آن سالها هم حضور پیدا کردم.
پس از آن زمانی که در حوزه روزنامه نگاری سینمایی فعالیت میکردم پیشنهادات بازیگری به من آغاز شد. همزمان دورههای بازیگری را گذراندم از طرفی دوره فیلمنامه نویسی را با فرهاد توحیدی و دوره کارگردانی سینما را با شهرام مکری در موسسه کارنامه سپری کردم و همچنین هنرجوی انجمن سینمای جوان واحد تهران نیز بودم. در حوزه تئاتر هم شاگرد اساتیدی چون رحمت امینی و رضا حامدیخواه بودم. پیش از فیلم آهو در فیلمهای کوتاه متعدد، اجراهای تئاتر و یک سریال تلویزیونی نیز سابقه بازی داشتم تا اینکه نوبت به حضورم در فیلم آهو رسید.
برعکس غالب فیلمنامههای زنانه ایران که در آن ها زن از نگاه مردانه روایت شده است؛ قصه آهو نگاهی کاملاً زنانه دارد. نویسنده کتاب «پروانهها در برف میرقصند» یک خانم هستند؛ خانم نازنین جودت، در متن فیلمنامه آهو هم زنانگی کاملاً مشهود است. متاسفانه در غالب فیلمهای زنانه سینما، ما زن را از نگاه مرد میبینیم، چون نویسنده این فیلمها اکثرا مردان هستند. چه خوب است که عرصه برای حضور خانمها در فضای سینما بازتر شود تا قصههای زنانه از منظر زنان ساخته روایت شود و به تصویر در بیاید.
موسسه فرهنگی امید اخباراتی، مجری و سرمایه گذاری طرح های فرهنگی-هنری در کشور